Je weet zelf best hoe dat gaat, je hebt een leuke webshop gevonden, je scrolt lekker door de producten, je wil een bestelling plaatsen en daar gaat de deurbel, je partner vraagt je iets of je moet weer snel aan het werk. Er zijn heel wat prikkels die het aankoopproces kunnen verstoren waar jij als webshopeigenaar geen controle over hebt. Wat kan je wél doen?

Eenzame online winkelkarretjes

Hoe sneller mensen door die checkout heen kunnen, hoe groter de kans dat ze die volledig afronden. Probeer alles in werking te stellen de klant zo helder en zo vlot mogelijk tot de effectieve betaling te leiden. Is dit helemaal on point en merk je nog steeds een groot aantal bezoekers dat het winkelwagentje vroegtijdig verlaat? Dan moet je je niet meteen zorgen maken. Wel 70% van de winkelkarretjes blijven in de virtuele winkels rondslingeren zonder dat de bezoeker tot aan de kassa is geraakt. Het komt namelijk steeds vaker voor dat klanten hun winkelwagentje vullen en pas later overgaan tot de definitieve beslissing welke producten ze willen behouden en effectief aankopen of zich bedenken en later andere aankopen doen. Wat kan je hieraan doen? Een vriendelijke automatische herinnering per mail kan je sales boosten.

Achteraf betalen met AfterPay

Een andere manier om kopers aan te sporen meteen een bestelling af te ronden is door  AfterPay aan te bieden. Vooral voor bezoekers die nieuw zijn op jouw webshop werkt het goed. Je geeft je klant op deze manier de ruimte om het artikel te proberen en zorgeloos terug te sturen als het product hem niet bevalt. Na 14 dagen krijgt de klant de factuur in zijn mailbox. Met AfterPay is ook een impulsaankoop ook makkelijker gemaakt. De klant omzeilt het betalingsproces op moment van aankoop en de bestelling is zo geplaatst. Geen gedoe met creditcardgegevens invullen en doorverwijzingen naar de bankomgeving. Die betaling, die komt later wel.

Hoe verloopt achteraf betalen 

Soms doen fabeltjes de ronde rond achteraf betalen. Laten we de belangrijkste voor eens en altijd de wereld uit helpen. Achteraf betalen is niet op risico van de webshophouder. Als je als webwinkelier achteraf betalen aanbiedt en de klant na 14 dagen het openstaande saldo niet betaalt, merk je hier zelf als webshophouder niets van. De achteraf betaalmethode neemt namelijk de opvolging van de betaling op klantvriendelijke wijze van je over. Jij krijgt gewoon netjes het aankoopbedrag op je rekening gestort.

Een incassotraject wordt overigens steeds met zorg behandeld, steeds met het doel om de goede klantrelatie op lange termijn te behouden. Geen zorgen, geen stress en helemaal veilig voor jou en je online klanten dus.