Binnen de marketingwereld is inbound marketing welbekend. Toch is voor veel mensen de stap naar deze marketingvorm vaak nog wat te groot. In dit artikel geven we je meerdere redenen om te investeren in inbound marketing. Want misschien denk je dat je nog niet klaar bent voor deze vorm van marketing of denk je dat het ingewikkelder is, dan het is. We geven je graag de redenen waarom het juist waardevol is.
Een efficiënte marketing
Traditionele marketing vormen worden nog steeds veelvuldig ingezet. Denk aan reclame in bushokjes. Deze vormen van marketing kunnen zeker wel effectief zijn, maar zijn toch echt vele malen minder efficiënt als online marketing.
Veel mensen zien traditionele marketing vormen bijna niet meer. Zelfs de jeugd blijkt een schild te hebben opgebouwd tegen reclames. Mensen moeten jou dus ontmoeten op een andere manier. Online marketing biedt je verschillende kansen, zoals Search Engine Optimization, maar ook social media marketing. Allemaal verschillende kanalen en mogelijkheden waarmee je mensen kunt bereiken. Het grote voordeel hiervan is dat iedereen via het juiste medium wordt bereikt en op een subtiele wijze.
Niet met losse flodders schieten
Inbound marketing is gericht op het aantrekken van leads en dan vooral waardevolle leads. Waardevolle leads zijn mensen die daadwerkelijk willen converteren tot klant. Inbound marketing zorgt ervoor dat je de juiste mensen aanspreekt.
De juiste mensen aanspreken doe je door middel van blogs en andere goede content die de juiste mensen bereikt op het juiste moment. Denk bijvoorbeeld aan een blog over de voordelen van je product. In de onderzoekende fase is dit heel handig voor een lead. Een blog over uitbreiding van het product is handig voor een persoon die al klant is. Zo zijn er allemaal fases waarin je iemand kunt bereiken. Zorg dat je voor elke fase de juiste content hebt.
Je schiet niet met losse flodders, maar zet gericht bepaalde middelen in om te bereiken wat je wilt.
Kwalitatieve leads
Zoals al eerder gezegd schiet je dus niet met losse flodders waardoor je ook kwalitatieve leads krijgt. Mensen die daadwerkelijk een klant willen worden. Doordat jij actief online bent en op het juiste moment voorbij komt, tonen mensen ook interesse. Dit doen zij uit zichzelf en jij bent dus geen opdringerig bedrijf. Hierdoor willen mensen sneller bij je kopen en is de kans groot dat jij geen nutteloze gesprekken meer hebt.
Helpende hand
Inbound marketing is erop gericht dat je een helpende hand aanbiedt. Tegenwoordig zoeken veel mensen online zaken op. Iedereen typt wel eens een vraag in op Google of stelt een vraag aan de Google home. Zorg dat jij de oplossing bent die mensen vinden wanneer zij op zoek zijn.
Je geeft met behulp van online campagnes oplossingen voor het probleem van mensen. Daardoor ben jij een helpende hand en geen opdringerig bedrijf. Hierdoor hebben mensen ook het gevoel dat ze jou zelf hebben gevonden en dit is positief. Hoewel je zelf hebt gewerkt aan je vindbaarheid, hebben mensen het gevoel dat zij zelf jou hebben ontdekt. Dit is ontzettend waardevol.
Simpelweg waardevol
Inbound marketing levert waardevolle leads op en klanten die fans zijn. Je besteedt aandacht aan leads en klanten op een goede manier. Je trekt ze aan door waardevolle informatie te delen en ze echt te helpen. Je bent geen opdringerige verkoper, maar je deelt informatie en daardoor willen mensen sneller iets bij jou kopen.
Het is de investering zeker waard.