Elke dag besteden we gemiddeld 2,5 uur aan social media kanalen. Zo staan wij in contact met onze vrienden. Maar toch galmen er verhalen door de media dat het aantal Facebook gebruikers minder en minder wordt. Welke toekomst heeft social media eigenlijk? We nemen de laatste ontwikkelen en trends met je door.
Het gebruik in Nederland
Social media gebruik blijft nog steeds stijgen in Nederland. Maar liefst 96% van de Nederlanders zijn actief op social media. Daarbij zijn natuurlijk bepaalde platforms enorm gegroeid, zoals instagram. Maar zo gebruiken we ook steeds meer YouTube. Social media is handig voor trends, maar vaak zijn ze zelf ook een trend.
Meer video
Aandacht trekken is belangrijk op social media. De jongeren willen snel, sneller, snelst. Een video is dan ook enorm handig en dat is exact waarop nu wordt ingespeeld. Een video kan meer dan 1000 woorden vertellen en vat informatie vaak makkelijk samen. Ook worden video’s tegenwoordig meer gedeeld dan tekst in combinatie met een afbeelding.
Deze trend is ook wel te merken aan de opkomst van TikTok en Snapchat, maar ook de enorme groei die YouTube en Instagram maken. Bevindt jouw doelgroep zich hier? Dan moet je hier zeker aanwezig zijn en aan de slag gaan met video content.
Maak deze video’s interactief. Plaats dus niet zomaar een video omdat het leuk, er moet een duidelijk idee achter schuilen. Dit is natuurlijk een conversiedoel. Het wordt makkelijker om producten te taggen in een live video en zodat mensen direct door kunnen naar webshop. En deze mogelijkheden blijven groeien. Dus maak gebruik van de mogelijkheden en maak een video met een gedachte.
Content speciaal voor jou
De algoritmes van social media worden steeds slimmer. Dit zorgt ervoor dat de content steeds beter aansluit op wat iemand zoekt of interessant vindt. Deze trend zet zeker door, maar ook bedrijven kunnen hier slim op inspelen. Je kunt namelijk meer verkopen, wanneer jij jouw doelgroep beter bereikt.
Augmented en virtual reality
Een andere trend die zeker groot gaat worden is Augmented en Virtual reality. Instagram heeft dit al succesvol geimplementeerd. Denk aan de leuke gezicht filters, waarbij je producten uit kunt testen. Ontzettend leuk en natuurlijk zullen bedrijven hier dankbaar gebruik van maken.
In het hier en nu
De huidige social media gebruikers willen leven in het hier en nu. Livestreams worden steeds populairder en maakt social media steeds meer realtime. Mensen willen actuele content zien. Dit wordt ook gewaardeerd door volgers en mensen kijken maar al te graag naar livestreams. Deze trend wordt sowieso groter en groter.